FutisForum.fi Forum Index FutisForum.fi
FutisForum // www.futisforum.fi // Alkuperäinen Soccernet.fi:n FutisForum jo vuodesta 1996!
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups    Ban PanelBan Panel   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Liikaa harjoittelua? Vinkkejä?

 
Post new topic   Reply to topic    FutisForum.fi Forum Index -> Nuorten futis
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Arual



Joined: 27 May 2009
Posts: 1

PostPosted: Wed May 27, 2009 10:39 pm    Post subject: Liikaa harjoittelua? Vinkkejä? Reply with quote Ilmoita asiaton viesti

Itsellä on n. 6 harkat viikossa ja lisäksi pelit. Kesällä tulee samalle päivälle vielä aamu ja ilta treenit. Ikää on 14-vuotta, olen syntynyt (-95). Pelaan kahdessa joukkueessa: B-tyttöjen sarjaa ja oman ikäisten sarjaa. Tämmöistä harjoittelua ja pelaamista on ollut nyt n. 6kk, eikä vielä ole tuntunut missään, mutta pidemmän päälle vähän arveluttaa, että onko liikaa harjoittelua.. :)

Niin, ja omalla ajalla pomputtelen ja silloin kun ei ole treenejä käyn kentällä kokeilemassa harhautuksia, syöttöjä, laukauksia..Olisiko lisää vinkkejä hyvään harjoitteluun puolustajalle/keskikentälle?
Back to top
View user's profile Send private message
Sili



Joined: 13 Feb 2005
Posts: 130

PostPosted: Sun May 31, 2009 7:47 am    Post subject: Reply with quote Ilmoita asiaton viesti

Treenaa vain, ei haittaa, mutta mieti vähän harjoitusten sisältöä, aina ei voi treenata ns. kovaa. Keskustele valmentajan kanssa, ja tee suunnitelma (noin suurinpiirtein) milloin harjoittelet mitäkin ja kuinka kokonaisrasittavuudeltaan vaativa harjoitus on. Kevyttä pomputtelua ja pallon kanssa leikittelyä voi tehdä vaikka kuinka paljon, se on vain mukavaa palauttelua.

Treenin ja levon suhteesta kaikki on loppujen lopuksi kiinni. Jos treeneissä on kova harjoitus - lepää ja palauttele hyvin. Treenaa seuraavana päivänä hieman kevyemmin.

Tee monipuolisesti ja monipuolisia harjoituksia, sillä elimistösi tottuu todella nopeasti tiettyyn "junnaavaan" harjoitteluun ja kehitystä ei tapahdu toivotulla tavalla. Hae uusia ärsykkeitä. Toisin sanoen, jos ja kun teet esimerkiksi nopeusharjoituksen, vaihtele sitä ärsytystä, näin elimistösi ei totu tiettyyn harjoitukseen vaan "yllättyy" aina uudelleen ja kehittyy vaatimuksien suuntaan. Juttele tästä valmentajasi kanssa.

Toivottavasti valmentajasi suunnittelee ja toteuttaa hyvät harjoitukset ja tietyt perusperiaatteet harjoittelussa saavutat sitä kautta. Mutta kun harjoittelet omalla ajalla, mieti mitä ominaisuutta kehität milläkin treenillä. Onko se koordinaatio, nopeus, kestävyys tai pallonhallinta - tietysti näistä useampikin ominaisuus voi sisältyä samaan harjoitukseen.

Perusperiaate on karkeasti:

- 1-2 harjoitusta viikossa ylläpitää osaamista.
- 3-4 harjoitusta kehittää harjoiteltavaa ominaisuutta.

Eli, tee puhdas nopeusharjoitus ainakin neljä kertaa viikossa ja aina mahdollisimman levänneillä jaloilla - > harjoituksen aluksi ja tietysti lepopäivän jälkeen. Näistä saat aivan varmasti valmentajaltasi lisää ohjeita.

Pelaat kahdessa joukkueessa, joten kestävyyspuolella Sinulla tuskin on ongelmia, ja olenkin sitä mieltä, että ainakaan lenkkejä ei nuoren (ehkä ei vanhemmankaan) jalkapalloilijan kannata hölkkäillä. Ajan hukkaa ja turhaa vääränlaista rasitusta futarille. Riittävä kestävyysharjoitus tulee pelien kautta. Harjoituksissa hyvätempoiset pienpelit, ovat hyviä peruskuntoa nostavia harjoitteita.

Yleisesti, peruskuntoa nostaa minkä tahansa toiminta, jossa liikutaan 120-140 sykkeellä yli 15 minuuttia. Sykemittaria et tarvitse, sillä mikäli pystyt vielä puhumaan lauseita harjoitellessasi, liikut oikealla sykealueella. Jos menee puuskuttamiseksi syke on liian korkealla.

Pallonhallinta on mielestäni omatoimisen harjoittelun tärkein juttu. Teetpä sitten mitä tahansa pidä pallo mukana. Pomputtele, kikkaile, leikittele, lauo, syöttele - ihan mitä vaan kevyttä ja kivaa, silloin ei tarvitse miettiä harjoittelenko liikaa vai en. Joskus ulkomailla olen nähnyt nuoria pelaajia lenkillä ja heillä on ollut pallo mukana, siis kuljettelevat sitä jalalla lenkkeillessään. smile_new

Kuormittavuudesta tiivistäen:

Raskas harjoitus/peli -> kevyt päivä -> kova treeni -> kevyt päivä jne. rolleyes

Muista, että väsyneenä harjoittelu ei kehitä mitään, ainoastaan loukkaantumisen riski kasvaa ja rasitusvammoja kehittyy. Pidä rohkeasti lepopäivä kun siltä tuntuu tai vaihda kova treeni kevyempään. Opettele kuuntelemaan kehoasi, sillä se tie vie huipulle. wink_new

Suomi on pullollaan nuoria, jotka treenaa kovaa, mutta he eivät osaa kuunnella kroppaansa. Ja sitten ihmetellään kun mikään ei suju ja mikään ei huvita. Kehitys loppuu seinään ja usein koko pelaaminen. Valitettavasti.

Treenaa paljon ja monipuolisesti. Suunnittele viikko-ohjelma järkeväksi. Lepää riittävästi - syö hyvin ja terveellisesti.

Hyvää kesälomaa ja tsemppiä!

- Sili -
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    FutisForum.fi Forum Index -> Nuorten futis All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group